حلزون و چرخ حلزون

امروزه در اکثر ماشین ها و مخصوصاً در ماشین های ابزار از الکتروموتورها بعنوان تأمین کننده حرکت اصلی استفاده می گردد ، که معمولاً عده دوران معینی دارند . اگر چه الکتروموتورهایی نیز یافت    می شود که دو دور بوده و یا دارای عده دوران های بیشتری می باشد ولی این تغییرات نیز نمی تواند تمام نیازها را در تأمین حرکات مورد لزوم برآورده نماید . لذا لازم است از وسایلی استفاده شود که بتوانند علاوه بر انتقال حرکت ، نقش تغییر دهنده مقدار ، جهت و نوع حرکت را بازی نمایند . این وسایل بنام انتقال حرکت معروف می باشند که  می توان به چرخ تسمه ها ، چرخدنده ها ، چرخ زنجیرها ، چرخ های اصطکاکی ، پیچ و مهره ها  و بخصوص حلزون و چرخ حلزون اشاره کرد .

در استاندارد تراشکاری درجه یک یکی از توانایی ها ، آموزش نحوه محاسبه و تراشیدن پیچ حلزون      می باشد . که کار آموز بایستی نحوه محاسبه پیچ را در کلاس  و تراشیدن پیچ حلزون را در کارگاه فرا گیرد . در این بین در موقع آموزش لازم است که کارآموز بصورت عینی با پیچ حلزون و محل بکارگیری آن آشنا شود لذا برآن شدم تا وسیله کمک آموزشی حلزون و چرخ حلزون را طراحی و اجرا کنم که وسیله حاضر دست آورد چندین ماه طراحی و ساخت آن توسط اینجانب می باشد که امیدوارم در راستای آموزش بهتر تراشکاری درجه یک ، بکار گرفته شود .

در این وسیله می توان با گردش فلکه پیچ حلزون را به حرکت در آورده و باعث چرخش چرخ حلزون شد که با شمارش تعداد دوران گردش فلکه در ازای یک دور گردش چرخ حلزون می توان نسبت دوران را که در این وسیله چهل به یک است ، بدست آورد . همچنین با امتحان اینکه با گردش چرخ دنده حلزون نمی شود پیچ را به حرکت داد ،  می توان پی به یک طرفه بودن سیستم برد . که در آسانسورها و بلابرهای زنجیری از این خاصیت بعنوان قفل یکطرفه استفاده می شود .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *